Το έτος 2020 η Δ/νση Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της ΓΓΠΠ σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, στο πλαίσιο εφαρμογής της ΥΑ 1299/7-4-2003 έγκρισης Υπουργού ΕΣΔΔΑ του
Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας «Ξενοκράτης» (ΦΕΚ 423 τ. Β΄) και του άρθρου 11 του ΠΔ 151/2004
(ΦΕΚ 107/Α΄/2004), εξέδωσε το Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Σεισμών, το οποίο στάλθηκε σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με το 717/20-01-2020 έγγραφό της ΓΓΠΠ (ΑΔΑ 6Θ4Φ46ΜΤΛΒ-9ΓΓ), για την εφαρμογή του κατά το μέρος που τους αφορά και εμπλέκονται.
Το έτος 2022, η Δ/νση Σχεδιασμού Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της ΓΓΠΠ, έχοντας υπόψη ότι από τη
1η έκδοση του σχεδίου επήλθαν διοικητικές και οργανωτικές αλλαγές οι οποίες αφορούσαν κατά κύριο
λόγο φορείς της κεντρικής διοίκησης (μετονομασία υπουργείων, αλλαγές υπαγωγής φορέων, κλπ), έκρινε αναγκαία την επικαιροποίηση και αναθεώρηση του ανωτέρω σχεδίου. Στο πλαίσιο αυτό η Δ/νση Σχεδιασμού Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της ΓΓΠΠ προχώρησε στην παρούσα 2η έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Σεισμών.
Ο σκοπός της παρούσας 2ης έκδοσης Γενικού Σχεδίου είναι η άμεση και συντονισμένη απόκριση των εμπλεκόμενων Φορέων σε Κεντρικό, Περιφερειακό και Τοπικό επίπεδο
- για την υλοποίηση προπαρασκευαστικών μέτρων και δράσεων πολιτικής προστασίας που συμβάλλουν στην ετοιμότητα του ανθρώπινου δυναμικού και των μέσων για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και την άμεση/βραχεία διαχείριση των συνεπειών από την εκδήλωση σεισμών
- για την αποτελεσματική αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την εκδήλωση σεισμών και την άμεση διαχείριση των συνεπειών τους, δράσεις που αποβλέπουν στην προστασία της ζωής, της υγείας και της περιουσίας των πολιτών, καθώς και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος,
των πλουτοπαραγωγικών πηγών και των υποδομών της χώρας
Στο πλαίσιο εφαρμογής του παρόντος Γενικού Σχεδίου, οι εμπλεκόμενοι φορείς καλούνται να προβούν στα ακόλουθα:
- Οι Περιφέρειες, με βάση τα προβλεπόμενα στην παρούσα 2η έκδοση του Γενικού Σχεδίου, καλούνται
να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατό από τη λήψη του παρόντος σε επικαιροποίηση του Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Σεισμών της Περιφέρειας, το οποίο έχει συνταχθεί βάσει του 4700/19-06-2020 εγγράφου της ΓΓΠΠ.
Δεδομένου ότι η παρούσα 2η έκδοση του Γενικού Σχεδίου Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση Εκτάκτων Αναγκών και Άμεση/Βραχεία Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Σεισμών
- αφορά διοικητικές και οργανωτικές αλλαγές οι οποίες επήλθαν κατά κύριο λόγο σε φορείς της
Κεντρικής Διοίκησης (μετονομασία υπουργείων, αλλαγές υπαγωγής φορέων, κλπ),
- δεν τροποποιεί τους ρόλους, αρμοδιότητες και κύριες δράσεις των Περιφερειών της χώρας για
την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμών η επικαιροποίηση των σχεδίων Πολιτικής Προστασίας για την Αντιμετώπιση Εκτάκτων Αναγκών και Άμεση/Βραχεία Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Σεισμών των Περιφερειών αφορά κυρίως την ενσωμάτωση των ανωτέρω αλλαγών στα σχέδια των Περιφερειών (πχ. Ίδρυση του
Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, ο νόμος 4662/2022 για τον Εθνικό Μηχανισμό
Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, η κατάργηση του Κέντρου Επιχειρήσεων Πολιτικής
Προστασίας (ΚΕΠΠ/ΕΣΚΕ) και αντικατάστασή του με την Μονάδα Εμπλεκομένων Φορέων (Unit-3 –
ΜΕΦ/ΕΣΚΕΔΙΚ του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος, κλπ).
Καθώς οι ανωτέρω αλλαγές δεν τροποποιούν τους ρόλους, τις αρμοδιότητες και τις κύριες δράσεις των Περιφερειών της χώρας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμών, η επικαιροποίηση των υφιστάμενων σχεδίων των Περιφερειών βάσει των ανωτέρω, δεν χρήζουν υποβολής στην Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφέρειας και έγκριση του Περιφερειακού Συμβουλίου, αλλά απλή έγκριση των αλλαγών από τον Περιφερειάρχη.
Ομοίως, επικαιροποίηση στοιχείων των παραρτημάτων του εκάστοτε υφιστάμενου σχεδίου της Περιφέρειας δεν χρήζουν υποβολής στην Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφέρειας και έγκριση του
Περιφερειακού Συμβουλίου, αλλά απλή έγκριση των αλλαγών από τον Περιφερειάρχη.