ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΣΚΥΡΟΥ – ΚΥΜΗΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2024 !
Μια νέα προσέγγιση πάνω σε ρεαλιστικές βάσεις και με οικονομικοτεχνική ανάλυση, επιχειρεί η Σκύρος Ναυτική Εταιρεία, που πλέον αλλάζει τον πλου της επιχειρηματικά. Γυρνά σελίδα προς μία αγορά πέραν της υφιστάμενης, που προσδοκά θεαματικά αποτελέσματα, αφού φέρνει ακόμα πιο κοντά την Εύβοια με την αγαπημένη πανέμορφη Σκύρο, που θα μπορεί βάσιμα να αισιοδοξεί, για περαιτέρω τόνωση της τοπικής οικονομίας, μέσω και της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
Ακολουθεί η Ανάλυση του προέδρου της ΣΝΕ Κυριάκου Αντωνόπουλου για την εκτέλεση των δρομολογίων της τακτικής δρομολόγησης του «Αχιλλέα» στη γραμμή ΚΥΜΗΣ ΣΚΥΡΟΥ τους μήνες ΙΟΥΝΙΟ, ΙΟΥΛΙΟ, ΑΥΓΟΥΣΤΟ & ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ 2024.
Η πρόταση ψηφίστηκε με ψήφους 7-1 κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΣΝΕ την 10/1/2024.
Η φιλοσοφία της πρότασης εστιάζεται στις ακόλουθες εκτιμήσεις και διαπιστώσεις.
1. Τα δρομολόγια του πλοίου κατα τη θερινη περίοδο πρέπει να είναι έγκαιρα ανακοινωμένα ώστε να προγραμματίζονται οι διακοπές, οι πτήσεις, οι αφίξεις & οι αναχωρήσεις αλλά και να εξυπηρετούνται οι κάθε είδους σχεδιασμοί που θα μπορούν να προσθέσουν νέο κοινό και δυνατότητες σε όφελος τού τουρισμού & της επισκεψιμότητας στη Σκύρο
2. Κατά τη θερινή περίοδο πρέπει να εξυπηρετούνται οι ανάγκες του Τουρισμού και των μεταφορών διότι σε μεγάλο ποσοστό οι μόνιμοι κάτοικοι δεν ταξιδεύουν αφού σε αυτό το διάστημα εξυπηρετούν άμεσα η έμμεσα τις αυξημένες τουριστικές και επαγγελματικές τους υποχρεώσεις.
3. Η τουριστική της περίοδος του 2023 χαρακτηρίστηκε από τις μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις σε υπηρεσίες και προϊόντα κάτι που συμβάλλει στην μείωση του μέσου χρόνου παραμονής των επισκεπτών στο νησί.
Η μείωση του χρόνου της παραμονής στο νησί ευνοεί και την μεταφορά τροφίμων που οι επισκέπτες πολλές φορές προμηθεύονται σε χαμηλότερες τιμές εκτός Σκύρου και καταναλώνουν κατά τη διαμονή τους στη Σκύρο.
Ως αποτέλεσμα της οικονομικής δυσκολίας είναι ότι ο μέσος χρόνος παραμονής των Ελλήνων επισκεπτών στα καταλύματα έχει κατά μέσο όρο περιοριστεί στις 3-4 εργάσιμες ημέρες + αργίες (ΠΧ Σαββατοκύριακα- Αγ. Πνεύματος – 15Αύγουστο) και ενός επισκέπτη από το εξωτερικό, στις 6 εργάσιμες ημέρες.
4. Το 2024 θα είναι δύσκολη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό διότι δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο λόγω της σύρραξης και της γενικότερης έντασης στη Μέση Ανατολή που επηρεάζει την ευρύτερη περιοχή. Λόγω των συνεχιζόμενων πολέμων σε Ουκρανία και Ισραήλ με εντονη την πιθανότητα νέων αναφλέξεων, η «εξαφάνιση» των αντίστοιχων τουριστών από τις χώρες αυτές θα «ανοίξει» τουριστικό χώρο που αν δεν καλυφθεί από άλλες εθνικότητες – που και αυτοί αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα – θα οδηγήσει σε προσφορές προς του Έλληνες επισκέπτες ώστε να επιλέξουν προορισμούς με προβλήματα πληρότητας.
5. Ο αυξημένος αριθμός των εισιτηρίων του πλοίου που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια οφείλεται κυρίως εφ ενός στη θετική σύγκριση με την περίοδο των μνημονίων αφ ετέρου στην μετα κορονοϊό τουριστική εξισορρόπηση αλλα και στη μείωση του χρόνου της παραμονής των επισκεπτών στο νησί λογω των οικονομικών προβλημάτων.
Και παράγει ενα αποτέλεσμα απο τη διάθεση των καταλυμάτων σε ένα κοινό που εναλλάσσεται με μεγαλύτερη συχνότητα στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Κατ αυτό τον τρόπο το πλοίο «γεμίζει» και «αδειάζει» το νησί όλο και περισσότερες φορές εμφανίζοντας αύξηση στα εισιτήρια λόγω της αδυναμίας πολυήμερης παραμονής των επισκεπτών. Αντίστροφη πορεία καταγραφεται στην κατανάλωση. Η τάση αυτή αναμένεται πιο έντονη το 2024 όμως υπάρχει και μεγάλη μερίδα Ελλήνων επισκεπτών που αδυνατούν να καλύψουν το κόστος των ολιγοήμερων διακοπών επιλέγοντας τις κοντινές αποδράσεις και τα Σαββατοκύριακα.
6. Η μέριμνα της ΣΝΕ θα πρέπει να είναι στην κατεύθυνση της βέλτιστης εκμετάλλευσης του πλοίου ώστε να αντισταθμίσει τις γενικότερες τουριστικές απώλειες λόγω ακρίβειας και αλλων παραγόντων, τη σταθεροποίηση η και τη βελτίωση των εισοδημάτων των Σκυριανών αλλά και στη δημιουργία επί πλέον εσόδων με στόχο την ενδυνάμωση του αποθεματικού της ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τις κοντινές χρονικά προκλήσεις του ανταγωνισμού και των αλλαγών στη ναυτιλία εν όψη της ενεργειακής μετάβασης στο χώρο από το έτος 2030 και μετά.
7. Η Σκύρος δεν επιλέγονταν ως ημερήσιος προορισμός της Ευβοίας αφού ποτέ δεν υπήρχαν δρομολόγια που να το ευνοούσαν παρά την εκφρασμένη επιθυμία των πρακτόρων και των επαγγελματιών τουρισμού της Εύβοιας και της Σκύρου.
8. Υπό τις παρούσες συνθήκες δεν προκρίναμε τη μετάβαση του πλοίου είτε μόνο στην Αλόννησο είτε και στη Σκόπελο, αφού η θα απαιτούσε μείωση δρομολογίων στο Κύμη – Σκύρος, και βραδινές αφίξεις του πλοίου στη Σκύρο οι οποίες κρίνονται υπονομευτικές για τα συμφέροντα του νησιού.
Το δρομολογιακό πρόγραμμα που ακολουθεί η ΣΝΕ επιλέχθηκε με στόχο την υπερκάλυψη των όποιων εσόδων είχε η εταιρεία από την δραστηριοποίηση στις Σποράδες, μεσω της βελτίωσης των δρομολογίων Κύμης- Σκύρου που έχει με πολλαπλό στόχο.
Την αύξηση των εσόδων της εταιρείας, την αύξηση των εσόδων των επιχειρήσεων του νησιού & την διευκόλυνση των μεταφορών,
9. Η αναμενόμενη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων από το λιμάνι της Λιναριάς με προορισμούς στις Σποράδες και τον Βόλο θα προσφέρει μια αρχική εναλλακτική λύση για την σύνδεση της Σκύρου με τους γείτονες η οποία θα συνεκτιμηθεί ως προς τη συνεργασία, τις ανταποκρίσεις, τη διαφημιστική προβολή κλπ.
10. Το πλοίο όπως και το σύνολο των επιχειρήσεων του νησιού δημιουργεί το 75-80% των εσόδων του τους καλοκαιρινούς μήνες και η παραμικρή αστοχία η ευστοχία στην δομή των δρομολογίων παράγει αποτελέσματα που επηρεάζουν το σύνολο των δραστηριοτήτων στο νησί.
11. Οι φορτώσεις του γκαράζ του πλοίου επιβαρύνονται κυρίως από τον όγκο των μεγάλων οχημάτων (φορτηγών & πούλμαν). Τα ΙΧ επιβατικά δεν αποτελούν μειούμενη κατηγορία αλλά προφανώς αυξάνονται ομως δεν είναι πλήρη επιβατών, πρακτική που έχει παγιωθεί για την αντιμετώπιση του συγχρωτισμού και των επιπτώσεων του Covid 19.
Το πρόβλημα αυτό κορυφώνεται στις πόλεις με την δραματική αύξηση της κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια του έτους.
Στη Σκύρο η μείωση των ΙΧ μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την δημιουργία πυκνού δικτύου δρομολογίων με λεωφορεία είτε μέσω του ΚΤΕΛ είτε με την ίδρυση και λειτουργία Δημοτικής συγκοινωνίας.
12. Η αποσυμπίεση του πλοίου από τα μεγάλα μεταφορικά οχήματα που επιλέγουν συγκεκριμένες ημέρες της εβδομάδας για τις αφιξοαναχωρήσεις τους, αντιμετωπίστηκε με την καλύτερη ρύθμιση των δρομολογίων των φορτώσεων του πλοίου και την παροχή εκπτώσεων σε συγκεκριμένα δρομολόγια.
13. Τα πρωτόκολλα απολύμανσης και καθαρισμού – λόγω covid των πάσης φύσεως καταλυμάτων πριν την επαναδιάθεση τους, αλλά και της παρατηρούμενης έλλειψης προσωπικού καθαριότητας, απαιτούν αυξημένο χρονικό διάστημα πριν την παράδοση τους στους νέους ένοικους. Οι επιχειρηματίες καταλυμάτων θα πρέπει να προσαρμόζουν και να επικοινωνούν κατά το δυνατόν, το check in & check out στη βάση των δρομολογίων του πλοίου.
14. Τα τακτικά δρομολόγια του θέρους ανακοινώνονται έγκαιρα ώστε να δίδεται η δυνατότητα προγραμματισμού.
15. Τα τριπλά αυθημερόν δρομολόγια του θέρους είναι έγκαιρα γνωστά και να μην επιλέγονται ως έκτακτα για τους ιδίους λόγους.
16. Η Κύμη και το λιμάνι της αποτελούν για τη Σκύρο αδελφό τόπο. Κύμη και Σκύρος πρέπει να συνεργάζονται & να συμπορεύονται σε όλους τους τομείς που μπορούν να αναδείξουν τα πλεονεκτήματα τους είτε σε ιστορικό είτε σε σύγχρονο επίπεδο. Η βελτίωση πρέπει να είναι κοινή και οι αναπτυξιακές πρωτοβουλίες να συζητούνται και να ενισχύονται.
• Η πιο κάτω αναφορά – περιγραφή αφορά τα δρομολόγια του πλοίου μας «Αχιλλέας» κατά τη θερινή περίοδο του 2024.
• Οι 3 μεταβάσεις /εβδομάδα προς Σποράδες (που δεν θα πραγματοποιηθούν) ισοδυναμούσαν με πλεύση 270 μιλίων εβδομαδιαίως και στερούσαν 3 δρομολόγια /εβδομάδα στο Κύμη – Σκύρος, 144 μιλίων πλεύσης, χωρίς αξιόλογα έσοδα τα τελευταία χρόνια. Η δραστηριοποίηση του πλοίου το 2023 μόνο στο Κύμη Σκύρος υπερκάλυψε την οικονομική απόδοση παλαιοτερης μετάβασης στις Σποράδες.
Η ενδυνάμωση των δρομολογίων στο Κύμη Σκύρος κατά το 2024 εισάγει τουριστικές και μεταφορικές καινοτομίες και η προσδοκία για μεγαλύτερα έσοδα στο νησί και την εταιρεία είναι προφανής.
• Ο φετινός σχεδιασμός λαμβάνει υπ οψη ολες τις προτάσεις και τις επιθυμίες διαφόρων παραγόντων σε συνδυασμό με την νομοθετική δυνατότητα και τον απαραίτητο χρόνο τροφοδοσίας και ανεφοδιασμού του πλοίου.
Σοβαρά υπ όψη έχει ληφθεί ο περιορισμός των βραδινών αφίξεων στη Σκύρο.
Επίσης υπάρχει μέριμνα ώστε τα δρομολόγια άφιξης και αναχώρησης στο/από το νησί να έχουν τέτοια χρονικά περιθώρια που να αποτρέπουν τη συσσώρευση ΙΧ και επιβατών στο λιμάνι της Λιναριάς πριν ακόμη αφιχθεί το πλοίο από την Κύμη.
• Οι αλλαγές για τη Σκύρο εστιάζονται στην αύξηση των δρομολογίων του ΠΣΚ, την καθιέρωση καθημερινών πρωινών δρομολογίων από την Κύμη και τεσσάρων (4) απογευματινών – βραδινών αναχωρήσεων από την Σκύρο στη λογική ότι η άφιξη στο νησί πρέπει να γίνεται νωρίς και η αναχώρηση από αυτό αργά, σε όφελος του επισκέπτη, της αγοράς και των ξενοδόχων του Νησιού κατά τη θερινή περίοδο.
• Τα τρίτα (ανά κατεύθυνση) δρομολόγια τα οποία κατανέμονται στις κρίσιμες ημέρες, είναι προγραμματισμένα και όχι έκτακτα
• Τις Παρασκευές και τις Κυριακές – που δεν συνδέονται με εορταστικά τριήμερα – εκτελούνται 3 δρομολόγια από Κύμη προς Σκύρο και 2 από Σκύρο προς Κύμη αντίστοιχα.
• Κατά τα εορταστικά τριήμερα (Αγ πνεύματος – 15Αυγουστο) τα δρομολόγια προσαρμόζονται στη βάση της εξυπηρέτησης των τριημέρων και των αναγκών αφίξεων και αναχωρήσεων από το νησί.
• Κάθε Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο & Κυριακή παρέχεται η δυνατότητα πολύωρης παραμονής στη ΣΚΥΡΟ που κυμαίνεται από 6.45 έως και 9.00 (τα Σάββατα) ώρες με δυνατότητα αναχώρησης αυθημερόν.
• Η δομή των δρομολογίων μετά την άφιξη και πριν την αναχώρηση τους προς/από το νησί εξασφαλίζει και την μεγιστοποίηση της κατανάλωσης των επισκεπτών στη Σκύρο.
Για πρώτη φορά εισάγεται η πρόταση της διανυκτέρευσης του πλοίου στην Κύμη κάθε Πέμπτη και Σαββάτο με τριπλό στόχο.
1. ΤΟ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟ ΚΟΙΝΟ.
• Κάθε Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή πέραν άλλων επιλογών, υπάρχει δυνατότητα αναχώρησης και αργά το απόγευμα ώστε οι επισκέπτες που αναχωρούν, να καταναλώνουν και να αξιοποιούν πλήρως στο νησί την ημέρα του ταξιδιού της επιστροφής τους η της αυθημερόν παραμονής τους.
• Όσοι επισκέπτες έχουν κάνει check out μέχρι τις 12.00 και δεν επιθυμούν να ταξιδέψουν το απόγευμα (της ΠΕ-ΠΑΡ-ΣΑΒ-ΚΥΡ) έχουν την επιλογή να επιβιβαστούν σε όποιο από τα καθημερινά μεσημεριανά δρομολόγια.
2. ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
• Όσα φορτηγά αναχωρούν Πέμπτη βράδυ μπορούν να επιστρέφουν Παρασκευή και σε κάθε περίπτωση και σε να εμπλουτίσουν τις επιλογές τους σε όφελος δικό τους και της αγοράς.
• Οι επιστρέφοντες μεταφορείς την Παρασκευή δύνανται να ξεφορτώσουν το Σάββατο το πρωί και είτε να αναχωρήσουν τα Σάββατα το βράδυ (20.30) η να στείλουν τα οχήματα τους ασυνόδευτα προκειμένου να αποσυμπιεστεί το πλοίο από τις αναχωρήσεις τους (κυρίως τις Κυριακές απόγευμα και Δευτέρα πρωί).
• Για προωθηθούν αυτές οι επιλογές θα παρασχεθούν εκπτώσεις στους ντόπιους μεταφορείς που θα αναχωρούν με τα δρομολογια των 20.30 από τη Λιναριά κάθε Πέμπτη και Σάββατο
• Πρέπει να ληφθεί υπ όψη ότι η κυκλοφορία φορτηγών στην Εθνική επιτρέπεται μετά τις 22.00 και πως οι εθνικοί δρόμοι συνολικά μετά τις 22.00 είναι αποσυμφορημένοι. Έτσι οι μεταφορείς μπορούνα ενός να μειώσουν τις ημερήσιες προσεγγίσεις τους στο λεκανοπέδιο που εχουν μποτιλιαρίσματα και ψηλές θερμοκρασίες και αφ ετέρου να εκμεταλευτούν τα 2 επιπλέον βραδυνα δρομολόγια αναχώρησης απο Σκυρο για να εμπλουτίσουν το μενού των μεταφορικών τους επιλογών
• Τα φορτηγά μεταφοράς χύδην τσιμέντου και πλήθος επαγγελματιών μεταφορέων που αναζητούσαν καταλύματα και δεν έβρισκαν, θα μπορούν να εξυπηρετούνται αυθημερόν, να αποφεύγουν τη διανυκτέρευση στο νησί και να χρησιμοποιούν τα δρομολόγια της Πέμ- Παρ- ΣΑβ -Κυρ που παρέχουν αυθημερόν δραστηριοποίηση και αναχώρηση.
• Οι αυθημερόν αναχωρήσεις θα εξυπηρετούν και όσα φορτηγά εργολάβων η ιδιωτικών έργων έρχονται για εκφόρτωση υλικών και αναχώρηση, καθώς και συνεργεία η επαγγελματίες που επιθυμούν να εργαστούν στο νησί για 5-6 ώρες και δυσκολεύονται να βρουν καταλύματα για διανυκτέρευση.
• Η πρωινή αναχώρηση του Σαββάτου από Σκύρο (07.00) κατά την κεντρική περίοδο της τουριστικής περιόδου, παρέχει τα δυνατότητα σε φορτηγά να φορτώσουν στην Εύβοια και να επιστρέψουν αυθημερόν (17.00)
3. ΤΗ ΔΙΗΜΈΡΕΥΣΗ ΣΤΟ ΝΗΣΙ
Η Σκύρος για πρωτη φορά προσφέρει στην Ευβοια κυρίως τη δυνατότητα αυθημερόν μεταβασης οπως ο Πειραιας προς τα νησια του Σαρωνικού. Προσφέρει σε ολους του Ευβοείς να ¨αποδρασουν” αυθημερόν στη Σκύρο και να ζήσουν την εμπειρία στο νησί με σημαντικές εκπτωσεις στο εισητηριο (aller retour)
• Αφορά 4 ημέρες (ΠΕ-ΠΑΡ-ΣΑ-ΚΥΡ) που οι ενδιαφερόμενοι τουρίστες επισκέπτες επαγγελματίες μπορούν να διημερεύουν και να δραστηριοποιούνται αντίστοιχα χωρίς το πρόβλημα της διανυκτέρευσης.
• Σε ότι αφορά τουλάχιστον το Σάββατο το οποίο είναι για το μεγάλο ποσοστό των πολιτών ημέρα αργίας, προτείνονται:
1. Η διαφημιστική προώθηση των αυθημερόν δρομολογίων, σε συνεργασία με ταξιδιωτικά πρακτορεία, ξενοδοχεία της Εύβοιας, συλλόγους της Εύβοιας και Σκύρου για την διοργάνωση μονοήμερων εκδρομών
2. Η Διαφημιστική προώθηση στους Ευβοείς (και όχι μόνο) για την αυθημερόν επίσκεψη σε νησί αντί της επιλογής μετάβασης τους σε καλοκαιρινό θέρετρο η παραλίες της Εύβοιας.
3. Η παροχή έκπτωσης στους επιβάτες και τα οχήματα της αυθημερόν επιστροφής (aller retour) στην Κύμη.
ΣΗΜ1: Έχουν ήδη γίνει επαφές με τον πρόεδρο των ξενοδόχων Ευβοίας κ.α ξενοδόχους, με θέμα τις ημερήσιες εκδρομές στη Σκύρο κυρίως τα Σάββατα, των γκρούπ αλλοδαπών που φιλοξενούν στα ξενοδοχεία τους, με εξαιρετικά θερμή ανταπόκριση.
ΣΗΜ 2: Ο πρόεδρος του συλλόγου ξενοδόχων & καλυμμάτων Σκύρου καθώς και οι μεταφορείς και επαγγελματίες της Σκύρου κάτοχοι φορτηγών, έχουν ενημερωθεί και συμφώνησαν με αυτά τα δρομολόγια
ΣΗΜ 3: Η νέα αυτη πρόταση δρομολογίων, δεν αφαιρεί υφιστάμενα, αλλά προσθέτει-τροποποιεί δρομολόγια που προκύπτουν από τη χρόνια εμπειρία, τη στατιστική και τις επιθυμίες των χρηστών σε συνδυασμό με τις δυνατότητες του πλοίου και του πληρώματος.
Ο στόχος της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου δεν είναι μια θεωρητική εξαγγελία αλλά απαιτεί συγκεκριμένη δράση η οποία θα παράξει νέα δεδομένα που θα τεθούν στην κρίση όλων μας εκ του αποτελέσματος.
Μέχρι τότε η δράση μας πρέπει να είναι κοινή:
Και να στοχεύει στο κοινό μας όφελος με προωθητικές προσπάθειες, με συναίνεση και με τη σιγουριά ότι η αποτίμηση της προσπάθειας θα μας δώσει νέα στοιχεία, δεδομένα και συμπεράσματα που θα τα συζητήσουμε μαζί και θα τα χρησιμοποιήσουμε για τον ακόμη καλύτερο σχεδιασμό μπορεί να προσφέρει η ΣΝΕ με τα δρομολόγια της.
Κυριάκος Αντωνόπουλος
Δήμαρχος Σκύρου & πρόεδρος της Ναυτικής Εταιρείας Σκύρου