Την καταπολέμηση του «πειράγματος» των χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα επιχειρεί να αντιμετωπίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προτείνοντας τη δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την καταγραφή των χιλιομετρικών ενδείξεων σε κάθε τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ).
Η πρακτική του «πειραγμένου» οδομετρητή, η οποία έχει στόχο να αποκρύψει τη πραγματική φθορά ενός οχήματος για να αυξήσει την αξία μεταπώλησης, εξαπατά καταναλωτές και δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά. Η πρόταση της Κομισιόν εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πακέτο μέτρων που αποσκοπούν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, στη μείωση της ρύπανσης και στην αντιμετώπιση της απάτης στο εμπόριο αυτοκινήτων.
Τι προβλέπει η πρόταση
Καταγραφή των χιλιομέτρων σε κάθε έλεγχο ΚΤΕΟ και εισαγωγή των δεδομένων σε εθνική βάση.
Σύνδεση των εθνικών βάσεων μεταξύ όλων των κρατών-μελών, ώστε να υπάρχει πρόσβαση στο ιστορικό χιλιομέτρων κάθε οχήματος.
Τα δεδομένα αυτά θα περιλαμβάνονται σε ευρωπαϊκό φάκελο που θα συνοδεύει το όχημα σε κάθε μεταβίβαση, εντός ή εκτός χώρας.
Παραδείγματα από την Ευρώπη
Η Βέλγικη πλατφόρμα “Car-Pass” αποτελεί ήδη σημείο αναφοράς, καθώς ενημερώνεται με κάθε τεχνικό έλεγχο και είναι υποχρεωτικό έγγραφο κατά την πώληση μεταχειρισμένου οχήματος. Στη Γαλλία, παρότι η κοινοποίηση των χιλιομέτρων είναι προαιρετική, η καταγραφή στον έλεγχο ΚΤΕΟ είναι υποχρεωτική.
Τι δηλώνει η Κομισιόν
«Η καταπολέμηση της απάτης με τους οδομετρητές είναι κρίσιμη τόσο για την προστασία των καταναλωτών, όσο και για τον δίκαιο ανταγωνισμό στο εμπόριο οχημάτων», ανέφερε εκπρόσωπος της Επιτροπής, προσθέτοντας ότι το μέτρο θα περιορίσει την απάτη στις εθνικές αλλά και διασυνοριακές αγοραπωλησίες.
Η πρόταση βρίσκεται υπό συζήτηση, ωστόσο τυγχάνει ευρείας αποδοχής από ενώσεις καταναλωτών και εμπόρους μεταχειρισμένων, οι οποίοι επισημαίνουν την ανάγκη διαφάνειας και ελέγχου σε μια αγορά που παραμένει ευάλωτη στις παρατυπίες.