Την επιτάχυνση της μεταφοράς του λιμένα της Χαλκίδας, που θα διαμορφώσει με τα μοναδικά πλεονεκτήματα του ένα νέο ισχυρό πόλο ανάπτυξης, την αξιοποίηση του λιμένα της Κύμης και τη στήριξη της σύνδεσης Καρύστου- Κυκλάδων, ζήτησε ο Σίμος Κεδίκογλου στην Βουλή.
Κ.Κ. συνάδελφοι,
Tο παρόν νομοσχέδιο έρχεται να επιλύσει μία σειρά ζητημάτων που εκτιμώνται ως προαπαιτούμενα για την επίτευξη ενός στόχου που θεωρώ ότι είναι κοινός για όλους μας: να περάσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας σε μια νέα εποχή. Να μετεξελιχθεί, να αναπτυχθεί, να γίνει ο κύριος διαμετακομιστικός κόμβος για τα Βαλκάνια και την Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Μετά από πολύχρονές προσπάθειες (πέρασε από σαράντα κύματα ανέφερε χαρακτηριστικά ο εισηγητής μας), η σύμβαση παραχώρησης (γιατί είναι απαραίτητη η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα για την επίτευξη του προσδοκώμενου στόχου) υπογράφηκε το 2018 από την τότε κυβέρνηση- άλλη μία απόδειξη της διακομματικής απήχησης του στόχου για την ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης.
Οι αλλαγές συνθηκών στην διεθνή σκηνή ( ειδικότερά λόγω πανδημίας, αλλά και της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία), καθώς και οι εξελίξεις στην ελληνική οικονομία κατέστησαν απαραίτητες τις τρεις προηγούμενες τροποποιήσεις καθώς και την παρούσα τέταρτη που έρχεται και για να ανταποκριθεί στη μεταβολή του νομικού πλαισίου της αδειοδοτικής διαδικασίας ύστερά από τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη σύμβαση παραχώρησης.
Πιστεύω στις συμβάσεις παραχώρησής -ήμουν άλλωστε εισηγητής στην πρώτη σύμβαση παραχώρησης- στο λιμενικό τομέα, για το λιμάνι του Πειραιά. Η τότε αντιπολίτευση ήταν αντίθετη, όμως η εξέλιξη και η ραγδαία άνοδος του Πειραιά στην παγκόσμια κατάταξη λιμένων δικαίωσε αυτή την επιλογή της κυβέρνησης Καραμανλή.
Εξίσου βαθιά όμως είναι και η πεποίθηση μου ότι οι συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να ανταποκρίνονται στις αποφάσεις της ελληνικής δικαιοσύνης για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Ο εισηγητής μας αλλά και ο υφυπουργός αναφέρθηκαν σαφώς και επαρκώς στις διατάξεις που αφορούν τη συμμόρφωση με το νέο πλαίσιο αδειοδοτικής διαδικασίας και την επανεκκίνηση διαδικασιών που είχαν ήδη πραγματοποιηθεί από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, οπότε δεν έχω πολλά να προσθέσω.
Μιλώντας για Προεδρικά Διατάγματα και Master Plan λιμένων, όμως, θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, την Εύβοια και την μεταφορά του λιμένα της Χαλκίδας που μπορεί να μεταφέρει όχι μόνο την Εύβοια, αλλά και ευρύτερα την κεντρική Ελλάδα σε μια νέα εποχή.
Σύμφωνα με το Master Plan που εκπόνησε ο Οργανισμός Λιμένων Εύβοιας ο λιμένας Χαλκίδας μεταφέρεται από την Ευβοϊκή ακτή στην απέναντι Βοιωτική ακτή. Ο νέος λιμένας θα έχει μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Θα απέχει λίγες εκατοντάδες μέτρα από το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, δύο χιλιόμετρα από την εθνική οδό και θα είναι δίπλα στη βιομηχανική ζώνη των Οινοφύτων. Αντίθετα με την Θεσσαλονίκη, ο σιδηρόδρομος και η εθνική οδός είναι ήδη εκεί, μένει να έρθει το λιμάνι.
Είναι εύκολο να αντιληφθεί τη σημασία αυτών των πλεονεκτημάτων. Δεν υπάρχει αντίστοιχη περίπτωση λιμένα στην Ελλάδα. Επιπλέον θα είναι δίπλα στα ναυπηγεία της Χαλκίδας, που έχουν πλέον τη μεγαλύτερη δεξαμενή από όλα τα ναυπηγεία στην Ελλάδα και είναι σε διαρκή ανοδική πορεία, δημιουργώντας ένα νέο ισχυρό αναπτυξιακό πόλο στην ευρύτερη περιοχή.
Θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας-όχι μόνο για τους λιμενεργάτες, ο αριθμός των οποίων θα αυξηθεί σημαντικά λόγω της αυξημένης κίνησης , αλλά και στα κέντρα Logistics, για τα οποία υπάρχουν ήδη σχέδια υλοποίησης, καθώς η θέση προσφέρεται ιδανικά. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Στερεάς Ελλάδας ενδιαφέρεται πολύ για το έργο και είμαστε ήδη σε συνεννόηση.
Ταυτόχρονα η μεταφορά του λιμανιού θα απελευθερώσει τη ζώνη του υφιστάμενου λιμένα στην Ευβοϊκή ακτή, διπλασιάζοντας τη “βιτρίνα” της Χαλκίδας, την παραλία της, που είναι το επίκεντρο της οικονομικής της ζωής. Το Master Plan προβλέπει μαρίνα για Mega Yachts, εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση της μαρίνας για ιστιοφόρα, επιχειρήσεις εστίασης και αναψυχής.
Καταλαβαίνετε όλοι πιστεύω τη σημασία του έργου. Είναι από τα έργα που αλλάζουν όχι μόνο τη φυσιογνωμία, αλλά και το μέλλον μιας ευρύτατης περιοχής.
Που βρισκόμαστε τώρα;
Το Master Plan έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας που έχει αναθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ τη μελέτη μεταφοράς. Εκκρεμεί η ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων με το ΥΠΕΧΩΔΕ για πολεοδομικά ζητήματα και με το υπουργείο Πολιτισμού για τα αρχαιολογικά για να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Ευελπιστώ να κινηθούμε γρήγορα και αποτελεσματικά. Θα είναι εφαλτήριο- για να μην πω εκτοξευτήρας- ανάπτυξης, για όλη τη Στερεά Ελλάδα. Να προτείνω μάλιστα το μοντέλο “κατασκευή και παραχώρηση”, μία ΣΔΙΤ δηλαδή, για ταχύτητα και καλύτερη λειτουργία.
Εκμεταλλευόμενος την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας, επιτρέψτε μου και μια αναφορά για τον λιμένα Κύμης, που είναι τελείως διαφορετική περίπτωση. Εκεί έχουμε κατασκευάσει ένα μεγάλο σύγχρονο λιμάνι, που όμως εξυπηρετεί μόνο ένα πλοίο αυτό της Σκύρου, ενώ η Κύμη είναι ιδανική πύλη στον κεντρικό ελλαδικό κορμό για όλα τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Μειώνει δραστικά το χρόνο, αλλά και το κόστος των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για τα νησιά αυτά.
Ανασχετικός παράγοντας για την ανάπτυξη του λιμανιού της Κύμης ήταν η οδική σύνδεση, όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα- τα κατολισθητικά φαινόμενα στην παραλία- λύθηκε με τα ευρύτατα έργα της περιφέρειας και οι σχεδιασμένες παρεμβάσεις σε άλλα σημεία θα άρουν πλήρως το εμπόδιο.
Ζητώ λοιπόν τη βοήθεια του Υπουργείου για να αξιοποιηθεί επιτέλους το λιμάνι της Κύμης, για το οποίο δαπανήθηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και είναι αμαρτία να κάθεται έτσι.
Τέλος, θα ήθελα να ζητήσω και την ολοκλήρωση του σχεδίου για την αναβάθμιση των αλιευτικών καταφυγίων στη Βόρεια Εύβοια, όπως είχε αποφασισθεί μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021. Το σχέδιο για τη «γαλάζια ανάπτυξη» της Βόρειας Εύβοιας που έχει εκπονήσει ο γ.γ. Βαγγελής Κυριαζόπουλος σε συνδυασμό με το βόρειο οδικό άξονα του νησιού θα επιτρέψει στην πολύπαθη περιοχή όχι μόνο να επουλώσει οριστικά τα τραύματά από τις αλλεπάλληλες καταστροφές, αλλά και να μπει σε οριστική και σταθερή τροχιά ανάπτυξης.
Επίσης να ζητήσω να στηριχθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση Καρύστου -Κυκλάδων που ξεκίνησε και έχει ήδη δείξει τη σημασία της.
Οι θάλασσες ήταν πάντα ο πλούτος της Ελλάδας και με τα έργα αυτά στους λιμένες, τα αλιευτικά και τουριστικά καταφύγια είναι τα εργαλεία για να τον καρπωθούμε καλύτερα και πληρέστερα.