Τρία Γυμνάσια από την ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας που τους έχει απονεμηθεί από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) η Διαπίστευση Erasmus 2021-2027 και συγκεκριμένα, το 4ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, το Γυμνάσιο Βαθέος Αυλίδας και το Γυμνάσιο Κανήθου, συνεργάστηκαν με απόλυτη επιτυχία για την υλοποίηση ροών μαθησιακής κινητικότητας Erasmus+ ΚΑ1 στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, στο διάστημα από 26 Ιανουαρίου έως 1 Φεβρουαρίου 2025.
Στο πρόγραμμα με τίτλο: “Discovering the Future: Innovation, Technology and Democracy for Middle School Students” συμμετείχαν:
• 4ο Γυμνάσιο Χαλκίδας με δέκα (10) μαθητές/τριες της Γ’ Τάξης και συνοδούς εκπαιδευτικούς, κο Ι. Τρακαντζίδη και κα Ερ. Λεγάντη [Κ. Σχεδίου: 2024-1-EL01-KA121-SCH-000216667].
• Γυμνάσιο Βαθέος Αυλίδας με δέκα (10) μαθητές/τριες της Γ’ Τάξης και συνοδούς εκπαιδευτικούς, κο Γ. Κεσελόπουλο και κα Αρ. Βάγια. [Κ. Σχεδίου: 2024-1-EL01-KA121-SCH-000216666]
• Γυμνάσιο Κανήθου με οκτώ (8) μαθητές/τριες Β’ και Γ’ Τάξης και συνοδούς εκπαιδευτικούς, κα Αγ. Κωστοπούλου και κα Μ. Σγουρίδη [Κ. Σχεδίου: 2024-1-EL01-KA121-SCH-000221737]
Οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν μεταξύ τους και με συνομήλικους Ισπανούς μαθητές/τριες για την υλοποίηση ομαδικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια των επισκέψεών μας στα δύο ακόλουθα σχολεία στην πόλη της Βαρκελώνης:
- Το σχολείο (Campus) IES Institut Francesc Ferrer i Guardia που φιλοξενεί 1000 μαθητές/τριες, 100 εκπαιδευτικούς και περιλαμβάνει: Γυμνάσιο (4 Τάξεις), Γενικό Λύκειο – PreUniversity (2 Τάξεις) και Επαγγελματικό Λύκειο. Μας υποδέχτηκαν η Διευθύντρια Σπουδών κα Maria Rosa Ena Vidal, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες που συμμετέχουν σε προγράμματα Erasmus+ και παρουσιάστηκαν προγράμματα στα οποία συμμετείχαν όλα τα παιδιά με κοινά projects. Οι μαθητές/τριές μας παρουσίασαν στην Αγγλική γλώσσα τα σχολεία μας αλλά και την ιστορία της περιοχής μας και της Ελλάδας από την Αρχαιότητα έως σήμερα. Σε συζήτηση που ακολούθησε τα παιδιά αντάλλαξαν απόψεις για τις παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα των περιοχών που κατοικούν. Παράλληλα έγινε σύγκριση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών με την ευχάριστη έκπληξη να αποτελεί το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών που παρακολουθείται από το 20% των μαθητών ως μάθημα επιλογής και στο οποίο πραγματοποιήθηκε δειγματική διδασκαλία με συμμετοχή και των Καταλανών μαθητών/τριών από τη φιλόλογο συνοδό, κα Αγ. Κωστοπούλου, στο πλαίσιο ανταλλαγής καλών πρακτικών με τους Ισπανούς εκπαιδευτικούς.
- Το σχολείο (Campus) Institut La Ferreria, στο οποίο μας υποδέχθηκαν οι Διευθύντριες του Γυμνασίου και του Επαγγελματικού Λυκείου μαζί με την υπεύθυνη προγραμμάτων Erasmus+ και μας ξενάγησαν στους χώρους και τα εργαστήρια όπου διεξάγονται τα μαθήματα των τομέων Υγείας και Πληροφορικής του Επαγγελματικού Λυκείου, όπου οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήματα και να ανταλλάξουν απόψεις με τους Καταλανούς μαθητές που απαντούσαν πρόθυμα σε κάθε τους ερώτηση. Εν συνεχεία οι μαθητές/τριές μας χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες με θεματολογία: Ρομποτική, Επιχειρηματικότητα, Ελληνική κουλτούρα και συνεργάστηκαν σε εργαστήρια με Ισπανούς μαθητές/τριες του Γυμνασίου για την υλοποίηση κοινών εργασιών υπό την καθοδήγηση των Ισπανών εκπαιδευτικών και των Ελλήνων συνοδών.
Επιπλέον, μαθητές και μαθήτριες συμμετείχαν σε βιωματικό εργαστήριο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που οργανώθηκε από τον ιδιωτικό οργανισμό MOVEU Professional Services S.L και ολοκλήρωσαν συγκεκριμένα projects με προγραμματισμό, Microbit και Arduino, σύμφωνα με τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Γυμνασίου.
Παράλληλα οι μαθητές/τριες συμμετείχαν στις ακόλουθες πολιτιστικές επισκέψεις στην πόλη της Βαρκελώνης, τα έξοδα των οποίων καλύφθηκαν πλήρως από τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
• στο ιστορικό κέντρο της πόλης, τη Γοτθική Συνοικία και τη μεγαλοπρεπή ρωμαιοκαθολική εκκλησία, Σαγράδα Φαμίλια (La Sagrada Familia)
• στα εμβληματικά κτήρια του διάσημου αρχιτέκτονα Αντόνι Γκαουντί (Αntoni Gaudi), Κάζα Μπατλό (Casa Batllo) και Κάζα Μιλά (Casa Mila)
• στο Πάρκο Γκιουέλ (Park Guell)
• στα Mουσεία: Επιστημών (Museu de la Ciencia CosmoCaixa), Καταλανικής Ιστορίας (Museu d’ Historia de Catalunya)
• στο Ενυδρείο της Βαρκελώνης, που διαθέτει μια από τις μεγαλύτερες και πλουσιότερες συλλογές θαλάσσιας ζωής της Ευρώπης
• στον λόφο Tibidabo και στον Ναό της Ιερής Καρδιάς (Temple Expiatori del Sagrat Cor), με θέα την πόλη της Βαρκελώνης και τη γύρω ακτογραμμή.
Χάρη στις πολιτιστικές αυτές δραστηριότητες, οι μαθητές/τριες μπόρεσαν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να έρθουν σε επαφή με έναν διαφορετικό πολιτισμό και να συσσωρεύσουν πολύτιμες και μοναδικές εμπειρίες.
Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι με τις εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες εισέπραξαν την εικόνα ενός σχολείου διαφορετικού από αυτό που γνωρίζουν και ίσως μακροπρόθεσμα αυτή η εμπειρία να αποβεί πολλαπλώς ωφέλιμη για τη διεκδίκηση αλλαγών που θα βελτιώσουν το ελληνικό δημόσιο σχολείο.
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση και βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών τόσο στην Αγγλική όσο και στην Ισπανική/Καταλανική γλώσσα καθώς και την καλλιέργεια της ομαδικότητας και της συνεργασίας.
Το κλίμα ήταν εξαιρετικό, η ανάπτυξη συνεργασίας με τους Ισπανούς φίλους μας δημιουργική και ο αποχαιρετισμός εγκάρδιος προσκαλώντας τους να επισκεφθούν τη χώρα μας και να τους ξεναγήσουμε στην περιοχή μας.
Είναι η πρώτη φορά που τρία (3) Ελληνικά Διαπιστευμένα σχολεία δημιουργούν ένα δίκτυο συνεργασίας μεταξύ τους και με δύο (2) Ισπανικά σχολεία με περίπου ογδόντα (80) Καταλανούς μαθητές/τριες για την υλοποίηση των εγκεκριμένων ροών μαθητικής κινητικότητας Erasmus+.