Η αναμενόμενη ψήφιση του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης εκτιμάται ότι θα δώσει λύση στο νομικό πλαίσιο που εμποδίζει την υλοποίηση της χορήγησης εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος έως και 3.000 ευρώ για κάθε γέννηση, σε μόνιμους κατοίκους των δήμων που θα επιλέξουν να εφαρμόσουν το μέτρο. Έτσι ο Δήμος Κύμης Αλιβερίου που έχει λάβει απόφαση ομόφωνα στο Δημοτικό Συμβούλιο για την χορήγηση επιδόματος γέννησης από τα τέλη του 2024 θα μπορεί να το υλοποιήσει.
Τα στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας, καταδεικνύουν τη συνεχιζόμενη μείωση των γεννήσεων στον Δήμο. Σύμφωνα με τα δεδομένα, το 2023 καταγράφηκαν 367 γεννήσεις, το 2024 ο αριθμός μειώθηκε στις 346, ενώ το 2025 περιορίστηκε στις 315. Παράλληλα, τα πρώτα στοιχεία για το 2026 δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς μέχρι και τον Μάιο είχαν καταγραφεί μόλις 155 γεννήσεις.
Με βάση τα συγκεκριμένα δεδομένα, η Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου καλείται να προσδιορίσει το συνολικό ετήσιο κόστος εφαρμογής του μέτρου, λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές δυνατότητες του δήμου και τις προβλέψεις του προϋπολογισμού.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Νίκος Μπαράκος αναγνώρισε τη σοβαρότητα του δημογραφικού προβλήματος και τόνισε την ανάγκη λήψης μέτρων οικονομικής στήριξης για τις οικογένειες που αποκτούν παιδιά. Επισήμανε, ωστόσο, ότι η εφαρμογή του επιδόματος θα πρέπει να συνοδεύεται από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, με βασικότερη την ύπαρξη εισοδηματικών κριτηρίων.
Υπενθυμίζεται ότι η σχετική πρόταση είχε εγκριθεί ομόφωνα στις 29 Νοεμβρίου 2024, έπειτα από εισήγηση του δημοτικού συμβούλου Δημήτρη Γκίκα. Η υλοποίησή της, ωστόσο, «κόλλησε» στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο δεν παρείχε μέχρι σήμερα τη δυνατότητα στους δήμους να χορηγούν τέτοιου είδους οικονομικές ενισχύσεις.