Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Βερολίνο πραγματοποίησε το 1ο Γυμνάσιο Χαλκίδας (Διαπιστευμένο Σχολείο 2024-2027) από 11 έως 17 Μαρτίου 2025 στο πλαίσιο της μαθησιακής κινητικότητας του Erasmus+ KA1 και τίτλο “Inclusion: the basis of democracy and culture”, με μια ομάδα 14 μαθητών και μαθητριών της Β΄και Γ΄τάξης συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς Λ. Παπάντου , Ε.Τσαρουχά και Γ.Κουκογιάννη.
Σχολεία υποδοχής:
1.“Steglitz Cymnasium”, ένα από τα ιστορικά και ακαδημαϊκά διακεκριμένα σχολεία του Βερολίνου, που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαμόρφωση ανεξάρτητης σκέψης και στη συμμετοχή των μαθητών στη σχολική ζωή, ενισχύοντας τις δημοκρατικές αρχές από μικρή ηλικία. Αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για τους μαθητές του 1ου Γυμνασίου Χαλκίδας να γνωρίσουν το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα σε ένα πιο παραδοσιακό αλλά και καινοτόμο πλαίσιο.
Η εκπαιδευτική προσέγγιση είναι αυστηρή αλλά παράλληλα προσανατολισμένη στην καλλιέργεια δεξιοτήτων και στη διαπολιτισμική κατανόηση. Οι μαθητές και των δυο σχολείων καθ΄ όλη τη διάρκεια των επισκέψεων συμμετείχαν σε διαδραστικά εργαστήρια με θέμα τη δημοκρατία, την πολυπολιτισμικότητα, και τη σημασία της ενεργού πολιτειότητας και αποκόμισαν σημαντικές εμπειρίες από την αλληλεπίδραση με τους Γερμανούς μαθητές, συνειδητοποιώντας τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών συστημάτων.
- Το Συμπεριληπτικό Σχολείο” Friedenauer Gemeinschafts Schule”, ένα πρότυπο συμπεριληπτικό σχολείο του Βερολίνου που φημίζεται για την παιδαγωγική του προσέγγιση, η οποία εστιάζει στη διαφοροποιημένη μάθηση, τη συνεργασία μεταξύ μαθητών διαφορετικών υπόβαθρων και την προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση. Ο υποδιευθυντής του σχολείου του 1ου Γυμνασίου Χαλκίδας παρουσίασε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, όπως την ομαδοσυνεργατική μάθηση, την διαφοροποιημένη μάθηση μέσω εξατομικευμένων δραστηριοτήτων και την αξιολόγηση χωρίς βαθμούς, που στοχεύουν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών. Μαθητές του σχολείου του 1ου Γυμνασίου Χαλκίδας πήραν συνέντευξη από τον υποδιευθυντή για το πώς εφαρμόζεται η συμπεριληπτική διδασκαλία στην πράξη.
Οι μαθητές επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν σε σημαντικά μνημεία και στο ιστορικό κέντρο του Βερολίνου (Πύλη του Βρανδεμβούργου, το Γερμανικό Κοινοβούλιο, το Μνημείο του Ολοκαυτώματος, την Νήσο των Μουσείων και το Πανόραμα της Περγάμου, Topography of Terror, check Point Charlie κ.α.), στην πόλη του Πότσνταμ και είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν τους δημοκρατικούς θεσμούς, τα ιστορικά γεγονότα που διαμόρφωσαν την πολιτική σκηνή της Ευρώπης καθώς και την ένταξη και την ισότητα στις σύγχρονες κοινωνίες.
Επισκέφθηκαν το East Side Gallery, ένα ισχυρό σύμβολο της μετάβασης από τον διχασμό στην ενότητα που υπενθυμίζει τη σημασία της δημοκρατίας και της ελευθερίας και έμαθαν για τον ρόλο του Τείχους του Βερολίνου στον Ψυχρό Πόλεμο, τις επιπτώσεις του στη ζωή των ανθρώπων και τη σημασία της πτώσης του . Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν από έργα όπως το “My God, Help Me to Survive This Deadly Love”, που απεικονίζει το φιλί μεταξύ Μπρέζνιεφ και Χόνεκερ, και το “Test the Rest”, που αναφέρεται στην κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ. Μέσα από εργαστήριο καλλιτεχνικής έκφρασης, αναλύθηκε πώς η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο κοινωνικού σχολιασμού και να ενισχύσει τον διάλογο γύρω από τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η επίσκεψη προκάλεσε έντονο προβληματισμό σχετικά με τα σύγχρονα τείχη – όχι μόνο τα φυσικά, αλλά και τα κοινωνικά ή πολιτικά – που εξακολουθούν να διχάζουν τις κοινωνίες.
Η επίσκεψη στο Γερμανικό Μουσείο Τεχνολογίας αποτέλεσε έναν συνδυασμό ιστορικής αναδρομής και προβληματισμού για το μέλλον, ενισχύοντας τη σύνδεση μεταξύ τεχνολογίας, δημοκρατίας και κοινωνικής εξέλιξης. To Futurium Museum, ένα πρωτοποριακό μουσείο αφιερωμένο στο μέλλον της κοινωνίας, της τεχνολογίας και του περιβάλλοντος, προσέφερε μια συναρπαστική εμπειρία στους μαθητές του 1ου Γυμνασίου Χαλκίδας. Το μουσείο επικεντρώνεται σε ερωτήματα σχετικά με το πώς θα μπορούσε να είναι το μέλλον της δημοκρατίας, της βιωσιμότητας και της τεχνητής νοημοσύνης, προωθώντας τη σκέψη γύρω από τις κοινωνικές αλλαγές και την ανθρώπινη αλληλεπίδραση.
Συμμετείχαν σε εργαστήριο σχετικά με τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στη λήψη πολιτικών αποφάσεων και πώς η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί να επηρεάσει τη δημοκρατία στο μέλλον. Η εμπειρία κορυφώθηκε με ένα διαδραστικό παιχνίδι όπου οι μαθητές κλήθηκαν να πάρουν αποφάσεις για την κοινωνία του μέλλοντος, συνειδητοποιώντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δημοκρατικοί θεσμοί και οι κοινωνίες.
Tέλος, η επίσκεψη στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο Βερολίνο αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και τη σημασία των ευρωπαϊκών θεσμών στη διαμόρφωση δημοκρατικών πολιτικών και στην προώθηση της συμπερίληψης. Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τη νομοθετική διαδικασία της ΕΕ, τον τρόπο λήψης αποφάσεων και που επηρεάζουν τα κράτη-μέλη και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ, όπως η κλιματική αλλαγή.
Τα προγράμματα Erasmus+ και άλλες πρωτοβουλίες της ΕΕ προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για εκπαίδευση, ανταλλαγές και ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε ευρωπαϊκά θέματα. Η εκπαιδευτική επίσκεψη στο Βερολίνο αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για μαθητές και εκπαιδευτικούς να εξερευνήσουν τη σημασία της δημοκρατίας και της συμπερίληψης μέσα από μια ιστορική και σύγχρονη ματιά. Η εμπειρία αυτή συνέβαλε στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης, ευρωπαϊκής συνείδησης και αίσθησης ευθύνης απέναντι στη διατήρηση των δημοκρατικών αξιών.
Εδώ να σημειωθεί ότι ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Εύβοιας Γιώργος Κελαϊδίτης παρέδωσε τέσσερα βιβλία (στην αγγλική γλώσσα) γαστρονομίας και αξιοθέατων της Στερεάς Ελλάδας, τα οποία προσέφεραν οι έλληνες μαθητές και καθηγητές στα σχολεία υποδοχής τους στο Βερολίνο.