Κυριάκος Αντωνόπουλος: “Στην Σκύρο έγιναν έργα στο γόνατο! Στο δεύτερο γύρο δεν αποκλείω προγραμματική σύγκλιση -Υπάρχει ρεύμα για την υποψηφιότητά μας

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε στο evia online, ο υποψήφιος δήμαρχος Σκύρου με τον συνδυασμό “Ε.Μ.ΠΡΩ.Σ” Κυριάκος Αντωνόπουλος, που μίλησε με πάθος για όλους και για όλα.

Για την Σκύρο που ονειρεύεται, για τους συνυποψηφίους του, τις δράσεις του στο λιμάνι, αλλά έκανε και αποκαλύψεις για σκάνδαλα όπως είπε.

Η συνέντευξη έχει ληφθεί λίγο πριν την κατάθεση του συνδυασμού του, όπως και του κ. Μαυρίκου. Ο ίδιος είχε ζητήσει να μην δημοσιευθεί λόγω των συνεχών φυσικών καταστροφών γεγονός που σεβαστήκαμε.

Βρισκόμαστε λίγο καιρό πριν τις εκλογές, ποιο είναι το σύνθημά σας προς τους πολίτες;

Αυτή είναι η τρίτη φορά που κατεβαίνουμε σαν συνδυασμός. Έχω κάνει υπομονή να είμαι τρίτη φορά υποψήφιος. Τις δύο προηγούμενες βγήκαμε τρίτοι και είμασταν στην αντιπολίτευση και εγώ στη θέση του Γραμματέα του Δήμου. Κατεβήκαμε με τα ίδια χαρακτηριστικά. Με μέτρο του συνδυασμού να είναι η ποιότητα, να είναι άνθρωποι που δεν έχουν υποχρεώσεις, δεσμεύσεις, αγκυλώσεις είτε πολιτικές, είτε ατομικές. Δεν χρωστάνε, δεν τους έχουν σβηστεί μία κλήση, με αποτέλεσμα να μπορούν να είναι ελεύθεροι. Αυτό το σύστημα δεν επιδοκιμάστηκε όσο έπρεπε διότι υπάρχουν πολλές εξαρτήσεις σε αυτή τη μικρή κοινωνία πολλές δεσμεύσεις οικογενειακές και μη, επαγγελματικές και μη με αποτέλεσμα μια τέτοια πρόταση που είναι καθαρή χωρίς καμία στήριξη από πουθενά να είναι και δύσκολο να περάσει και να προκριθεί.

Ποιος είναι ο λόγος λοιπόν που κατεβαίνετε ξανά;

Ο λόγος που κατεβαίνουμε είναι ότι επειδή τις δύο φορές «αποδοκιμάστηκε» η πρόταση τυπικά, αλλά σε προσωπικό επίπεδο ήταν επιδοκιμασμένη, συμφωνήσαμε ότι θα κατέβουμε άλλη μια φορά ξέροντας πως μέχρι τώρα δεν θα υπάρξει κάποιο παρόμοιο μοντέλο που εμείς θα θέλαμε να εφαρμόσουμε. Ο λόγος που κατεβαίνω, είναι να αλλάξει η κοινωνία, αφού εμείς δεν αλλάζουμε.

Πως την βλέπετε την κοινωνία; Αλλάζει;

Η κοινωνία δεν μπορεί να αλλάξει ολόκληρη γιατί είναι πάρα πολύ δύσκολο. Η κοινωνία πρέπει να αλλάξει ένα 15-20 % το οποίο είναι αυτό που πηγαίνει την τραμπάλα είτε από δω είτε από κει.
Πιστεύετε ότι αυτή τη φορά θα καταφέρετε να είστε στον δεύτερο γύρο;
Εμείς πιστεύουμε ότι αυτή τη φορά θα είμαστε στον δεύτερο γύρο ανεξαρτήτως θέσης. Υπάρχει ένα πάρα πολύ μεγάλο ρεύμα υπέρ της υποψηφιότητάς μας. Έχει γίνει ένα εξαιρετικό κίνημα που εκπροσωπεί η νεολαία του νησιού. Ένας από τους στόχους που έχω είναι να κατεβούμε με τους όρους που έχουμε επιλέξει και όποιος θέλει ακολουθεί.
Το Skyros Project που είναι γεννημένο στο λιμάνι, μπορεί να αποκτήσει την ουσιαστική του διάσταση στο νησί.

Πόσους υποψηφίους θα ανακοινώσετε;

Έχω ανακοινώσει 30 και πιθανότατα θα ανακοινώσω και άλλους. Δεν έχει σημασία να ανακοινώσω 8 υποψηφίους σε μία εβδομάδα, άμα θέλεις τους βρίσκεις με πολλούς τρόπους. Το θέμα είναι αυτοί οι άνθρωποι να ταιριάζουν με την προηγούμενη ομάδα και να μην χαλάσουν την ομάδα. Αυτοί οι οποίοι ανακοινώθηκαν, δεν είναι απαραίτητα όλους όσους θα θέλαμε, αλλά όσοι μπόρεσαν και έβαλαν μπροστά τα στήθη τους, υπερνικώντας αντιδράσεις εσωτερικές, οικογενειακές, επαγγελματικές…

Κόντρα στο ρεύμα λοιπόν;

Μα το ρεύμα αυτό δεν είναι φυσικό. Πάμε κόντρα στο κατεστημένο που δεν είναι ωραίο.

Πως ξέρει ο κόσμος ότι το δικό σας ρεύμα θα είναι πιο ωραίο;

Γιατί ο κόσμος αυτή τη στιγμή είναι «εκπαιδευμένος» στο να μην έχει γνωρίσει κάποια πολιτική πρόταση που να έχει λειτουργήσει με αυτόν τον τρόπο. Όλοι θεωρούν ότι «δεν πειράζει και ας τα παίρνεις λίγο, δώσε και σε εμάς κάτι, κάνε λίγο έργο…» δεν είναι έτσι. Αυτός που τα παίρνει δεν κάνει ποτέ έργο. Η υποψηφιότητα η δική μου κατεβαίνει για πρώτη φορά μέσω αξιολογημένου έργου. Όταν κατέβηκα το 2014 ήμουν ήδη από το 2006 πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου. Η εξελικτική πορεία συνέχισε. Δεν ήταν μόνο για τις εκλογές.

Έχετε προσθέσει νέες προτάσεις στο πρόγραμμά σας;

Η καινούργια πρόταση συμπυκνώνεται σε μία λέξη. Ποιότητα.

Δηλαδή;

Ποιότητα σε όλους τους τομείς. Από τον Δήμο εξαρτάται σε αρκετά μεγάλο βαθμό ο βαθμός που επηρεάζονται οι πολίτες από το δικό του παράδειγμα. Άρα λοιπόν αν το παράδειγμα είναι ποιοτικό, αντίστοιχα προσαρμόζεται και ο κόσμος. Αν το δημοτικό έργο είναι ποιοτικό και το κάνεις μια για πάντα και ως κάτι που δεν θα χαλάσει αύριο, αποκτάς εμπιστοσύνη με τους πολίτες. Οι Δήμοι που αμφισβητούνται; Στη διαχείριση. Εμείς αυτό που κάναμε και στο λιμάνι, είναι ότι φτιάχνουμε να διαρκεί. Δεν κάνουμε δουλειές που θα παράγουν συντήρηση κάθε χρόνο, γιατί έτσι θα χάσουμε τη μπάλα. Στα δημοτικά δρώμενα όπου και να έχει επιρροή ο Δήμος πρέπει να είναι ποιοτικά. Ο δήμος δεν είναι για καταστάσεις περίεργες με ρουσφέτια. Θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα ότι στη Σκύρο θα σταματήσουν οι εξαιρέσεις.

Άρα θέτετε νέα δεδομένα σε σχέση με το παλιό;

Όλοι οι Σκυριανοί είναι ίσιοι και κανείς δεν έχει δικαίωμα στην εξαίρεση επειδή ξέρει τον Δήμαρχο. Έχω πολλές πιέσεις από τους ντόπιους να είναι οι καρέκλες των μαγαζιών μέσα στη θάλασσα, να έχουν νάιλον γύρω γύρω για να δουλέψουν και 5 μέρες παραπάνω. Τους έχω πει ότι θα τους συνοδεύσω εγώ στον Εισαγγελέα.

Το 1999 επί δημαρχίας Αγγελή παίχτηκε όλο το αποθεματικό κεφάλαιο της Σκύρος Ναυτικής Εταιρίας στο Χρηματιστήριο για να γίνει επένδυση ώστε να αγοραστεί άλλο πλοίο. Αυτή η επένδυση απέτυχε. Μπήκαν όλα σε bluechips της εθνικής και χάθηκε μέχρι το 2003 τα 3/5 περίπου των κεφαλαίων της εταιρίας. Μιλάμε για ποσό 1.5 δις δραχμές. Το καταστατικό επέτρεπε στο διοικητικό συμβούλιο να πάρει οποιαδήποτε απόφαση. Μετά έγινε αυτό. Νομικά δεν έχει κάποιος ευθύνη. Μπήκα στην εταιρία όταν έγινε διοίκηση ανάγκης. Αφού φτιάχτηκε το πλοίο έβαλα στοίχημα να φτιάξω το λιμάνι. Από τότε είμαι 7 συνεχείς θητείες στο λιμενικό ταμείο.


Το 2007-2009 δεν υπήρχε τοπογραφικό σχέδιο, ήταν εξαφανισμένο το που είναι η αρχή και το τέλος της ευθύνης του λιμανιού. Από 14 υπηρεσίες ήταν σκισμένα αυτά, παρόλο που υπήρχε ένα ΦΕΚ που έλεγε Α,Β,Γ,Δ, αλλά δεν ήξερες που είναι αυτά. Συνεργαστήκαμε με την κτηματική Ευβοίας, βρήκαμε ένα σχέδιο, επικυροποιήθηκε από την υπηρεσία και τότε ξαναφτιάχτηκε από την αρχή η ζώνη του λιμένα που βρεθήκανε διάφορα παράξενα που προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις. Αφού ξεκίνησε το λιμάνι να αποκτά χαρτοφυλάκιο μπορέσαμε το 2012 και αδειοδοτήσαμε τουριστικό λιμένα.


Έχουμε δικαίωμα και σαν λιμενική επιτροπή να παραχωρήσουμε τμήμα, αλλά όχι όλο το λιμάνι. Εμείς είμαστε κρατικό λιμενικό ταμείο. Το 2013 που πήγαν να μας βάλουν στον ΟΛΝΕ, «σκοτωθήκαμε» 6 μήνες και επί Υπουργού Μουσουρούλη μέσα στην ψήφιση του νομοσχεδίου στην Βουλή, εξαιρεθήκαμε, αφού είχαμε κάνει τεράστια πίεση για να μην υπαχθούμε στην ΟΛΝΕ.

Τα βασικά προβλήματα του νησιού όπως τα διέκρινα από το ρεπορτάζ, είναι ΧΥΤΑ, το νερό, και παλαιότερα οι γιατροί γιατί πλέον αυτό το πρόβλημα έχει λυθεί από τον νυν δήμαρχο, ο οποίος μας δήλωσε ότι δεν υπάρχει παρόμοιο Π.Π.Ι στην Ελλάδα με αυτή την στελέχωση προσωπικού.

Στελέχωση του Ιατρείου υπάρχει, αυτό που δεν υπάρχει είναι η τεχνολογική υποστήριξη. Είτε 10 γιατρούς έχει, είτε 2 γιατρούς έχει, εύκολα ο κόσμος φεύγει διακομιδή. Υπάρχει μια μόδα σε όλα τα νησιά όπου γίνονται συνεχώς διακομιδές. Ακτινογραφίες είχε πάντα αλλά δεν λειτουργούσε, ήταν τεχνικό το θέμα. Ο καρδιολόγος έχει να σου κάνει εδώ θεραπεία; Όχι, διακομιδή θα σου κάνει. Αν ρωτήσεις στο Λιμεναρχείο, τα τελευταία χρόνια έχουν διπλασιαστεί οι διακομιδές. Η στελέχωση των γιατρών είναι ψυχολογικός παράγοντας ικανός για να σκέφτεσαι ότι υπάρχει γιατρός, αλλά δεν γλιτώνεις την διακομιδή.

Εσείς τι θα κάνετε γι΄αυτό;

Η πίεση θα είναι πάνω στον τεχνολογικό εξοπλισμό. Θα πει ο κάθε γιατρός τι θέλει και θα φροντίσει το Υπουργείο Υγείας ή ακόμα και χορηγοί. Βέβαια εγώ δεν συμφωνώ. Δεν είναι το θέμα των ιδρυμάτων για να κάνουν το σύστημα υγείας. Το θέμα είναι πως θα πιέζεται το κράτος.

Εσείς πως θα πιέσετε;

Αυτό θα στο απαντήσω όταν γίνω Δήμαρχος και πάρω τις απαντήσεις από μέσα, τις οποίες όμως δεν θα τις κρατάω για τον εαυτό μου. Αν ο Υπουργός Υγείας ή ο Γενικός Γραμματέας δεν διασφαλίσει ότι θα εξοπλίσει με αυτά που χρειάζεται το Π.Π.Ι, εγώ δεν έχω πρόβλημα να τον βγάλω στην σέντρα, γιατί εγώ δεν είμαι στον κομματικό μηχανισμό. Δεν έχω δεσμεύσεις.

Λέτε δηλαδή ότι σας κρύβει ο Δήμαρχος τις απαντήσεις;

Όχι, δεν λέω ότι τις κρύβει. Απαντάω τι θα κάνω εγώ. Εγώ δεν έχω πρόβλημα να εκθέσω κανέναν γιατί δεν ανήκω σε κόμμα.

Το αποτέλεσμα όμως ποιο θα είναι, πως θα υπερνικήσετε τα εμπόδια; Με το να εκθέσετε τον Υπουργό;

Όχι δεν είναι μόνο η έκθεση, αυτή τη στιγμή, ότι πετυχαίνουμε στο λιμάνι το πετυχαίνουμε με τη συνεχή πίεση, χωρίς να υποχωρούμε στις αρνητικές απαντήσεις.

Ωραία, αν σας πουν εμείς δεν σας στέλνουμε εξοπλισμό…Τι κάνετε;

Μετά μπαίνουν οι ιδιωτικές χορηγίες. Αυτό που λέει και ο τωρινός δήμαρχος. Αλλά αυτό είναι θέμα πλέον σε εθνικό επίπεδο. Αν η χώρα δεν θέλει να εξοπλίσει κανένα νησί και να μην έχουν περίθαλψη τοπική, αν αυτό είναι άλλης ταχύτητας κράτος τι να πω. Παντού θα πάμε και θα πιέσουμε. Και χωρίς υποχρέωση…Είμαστε φίλοι και να μην τα χαλάσουμε. Θέλουμε να βάλουμε τέλος στην έλλειψη μέσων. Δεν θα γίνει εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς στην Σκύρο, αλλά δεν μπορεί να μην αντιμετωπίζεις θέματα άμεσης πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

Θα παίρνατε χρήματα από τα έσοδα του πλοίου για να τα επενδύσετε στην υγεία;

Από τα έσοδα του πλοίου μπορεί να πάρει ο οποιοσδήποτε χρήματα γιατί είναι μια ιδιωτική εταιρία και είναι μια ιδέα που την έχουμε. Στο πλαίσιο της κοινωνικής ευθύνης που έχει η εταιρία που είναι λαϊκής βάσης. Η εταιρία ήδη συμμετέχει σε κάποιες χρηματοδοτήσεις.

Ο δήμαρχος μας ανέφερε ότι είχε υπογράψει συμβόλαιο για αεροδιακομιδές με ιδιωτική ασφαλιστική εταιρία, αλλά επειδή αύξησαν τα ασφάλιστρα, φέτος δεν έγινε.

Μα οι διακομιδές δεν γίνονται με την INTERAMERICAN, κυρίως γίνονται με πλωτά μέσα, είτε αυτό είναι το πλοίο, το οποίο πληρώνεται από το ΕΚΑΒ, είτε είναι ιδιώτες οι οποίοι πάνε με ιδιωτικά σκάφη. Τα αεροπορικά μέσα είναι λίγα και γι΄αυτό υπάρχει χώρος για τις ιδιωτικές επενδύσεις στις διακομιδές, ενώ κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να υπήρχε επαρκές δημόσιο σύστημα.

Το ΧΥΤΑ είναι κορεσμένο, τι θα γίνει με αυτό;

Αυτή τη στιγμή τα σκουπίδια έχουν φτάσει σε ένα αδιέξοδο και η κεντρική εξουσία δεν επιτρέπει πλέον τη χρηματοδότηση για νέο κύτταρο. Και σου λέει τι θα κάνετε; Μεταφορά των σκουπιδιών σε άλλο σημείο. Σταθμός μεταφόρτωσης. Είναι κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή δεν μπορείς να παραβιάσεις σαν εθνική πολιτική γιατί χάθηκαν κάποιες ευκαιρίες.

Γιατί χάθηκαν αυτές οι ευκαιρίες;

Είναι άλλου παπά ευαγγέλιο. Εμείς στο λιμάνι κάνουμε ήδη ανακύκλωση. Συλλέγουμε υλικά τα οποία τα συμπιέζουμε και τα στέλνουμε σε εταιρία διαχείρισης. Αυτό εγώ απορώ γιατί δεν μπορεί να γίνει σε όλο το νησί.

Θα πάρετε πρωτοβουλία να γίνει ανακύκλωση σε όλο το νησί;

Εμένα το όνειρό μου είναι η ανακύκλωση να γίνεται στην πηγή. Θα μου πεις βέβαια πρέπει να βρεις άνθρωπο να σου κάνει τις συμπιέσεις και σε άλλα σημεία. Αυτό θα πρέπει να γίνει και σε συνεργασία με φορείς και με ομάδες όπου θα είναι βοηθητικές για να φέρει τον κόσμο σε ένα επίπεδο να μην τα πετάει όλα. Όταν μπορέσεις και πείσεις την κοινωνία για τις προθέσεις τις οποίες τους ανεβάζουν ψυχολογικά, εμφανίζονται και αυτοί που ήταν κρυμμένοι και δεν θέλουν να ασχοληθούν με τα κοινά.

Έχετε μπλε κάδους;

Μόνο μπλε κάδους. Μείναμε εκεί. Αυτή τη στιγμή στους μπλε κάδους έχει μέσα ψάρια, κρέατα. Δεν υπήρχε ποτέ συνεχόμενη εξελικτική καμπάνια και υλοποίηση προγραμμάτων. Πρώτα είχαμε τον μπλε κάδο, τώρα πάμε σε 3-4-5 διαφορετικούς. Ανακύκλωση αυτή τη στιγμή δεν γίνεται γιατί η επιβάρυνση των μπλε κάδων είναι τόση που όταν πηγαίνουν στην Μαλακάσα για να γίνει η διαλογή, με το που βρίσκουν μέσα 5 ψάρια, γυρνάνε όπως είναι όλο το φορτηγό πίσω και χρεώνουν και πρόστιμο στον Δήμο. Αποτέλεσμα τα έξοδα του Δήμου από τους μπλε κάδους να είναι 1500 ευρώ το χρόνο. Το σύστημα της ανακύκλωσης έχει καταρρεύσει γιατί δεν υπάρχει πίεση.
Υπάρχει μια εταιρία η οποία χειρίστηκε την Τήλο. Έκαναν μια πειραματική δουλειά υπό τον τίτλο του zero Waste,το τελείωσαν πέρσι και τα καταφέρανε. Ο στόχος είναι να επεκτείνουν την πρόταση αυτή σε όλα τα ελληνικά νησιά. Ο στόχος είναι πως θα βρεθούν κονδύλια για την ανακύκλωση εδώ, έστω και με μηχανήματα συμπιεστών αυτόματα.

Που θα βρεθούν αυτά τα κονδύλια;

Από τα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τις πράσινες λύσεις, υπάρχουν χρήματα.

Ο Δήμος λοιπόν μπορούσε να πάρει και δεν πήρε;

Δεν το ξέρω. Μήπως έχει κάνει μελέτη για τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία είναι γεγονός; Δεν έχει κάνει, ενώ ήταν πληρωμένες οι μελέτες από το Υπουργείο. Το Υπουργείο Ενέργειας πλήρωνε σε όλους τους Δήμους μελέτες για Σταθμό Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, τα οποία είχαν υποχρέωση οι Δήμοι να καθορίζουν σημεία φόρτισης σε όλο το νησί. Στη Σκύρο αποφάσισαν να μην την πάρουν την μελέτη. Γιατί δεν ήταν υποχρεωτική. Έλεγε για τους δήμους πάνω από 5.000 κατοίκους, ότι ήταν υποχρεωτικό, αλλά χρηματοδοτούσε τους πάντες. Στη Σκύρο δεν θα έρθουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Εμείς περιμένουμε την έγκριση σε λίγες μέρες για τους πρώτους σταθμούς φόρτισης σε λιμάνι. Το έχουμε υποβάλλει από τον Μάρτιο και το κυνηγάμε.

Ο Δήμαρχος τι καλό έκανε και τι δεν έκανε που θα έπρεπε να κάνει;

Υπάρχουν αυτή την στιγμή 5 υποψηφιότητες. Αν ο δήμαρχος ήταν πετυχημένος, θα τολμούσε κάποιος να πετάει τα λεφτά του να κάνει τον υποψήφιο;

Με το πρόβλημα του νερού τι σκέφτεστε;

Κοιτάξτε, το νερό έχει 2 λύσεις. Η μία λύση είναι η ενεργοποίηση του φράγματος για ύδρευση όταν παραδοθεί. Αυτό είναι μια μεγάλη υδατοδεξαμενή, 1.200.000 κυβικά. Αυτό κατασκευάστηκε για αρδευτικό, θα μπορεί να είναι και αρδευτικό, αλλά κυρίως μπορεί να γίνει ένα μικρό διυλιστήριο, το οποίο να δίνει νερό στο δίκτυο, γιατί όλος αυτός ο όγκος του νερού, στην περίπτωση της παντελούς λειψυδρίας γιατί δεν ξέρουμε ποτέ τι γίνεται, μπορεί να καλύψει το νησί για 3 και για 4 χρόνια, εφόσον υπάρχουν λίγες βροχές.
Αυτή είναι η μία διαχείριση, η δεύτερη είναι να γίνει μία ορθολογική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων νερού, γιατί κοιτάσματα νερού στη Σκύρο υπάρχουν. Υπάρχει αυτή τη στιγμή συνεργάτης όπου έχει μελέτες και για τα απορρίμματα υπάρχει συνεργασία με πανεπιστημιακούς φορείς.

Υπάρχουν κάποια προβλήματα μετά την πλημμύρα του 2021 και πράγματα που πρέπει ακόμα να γίνουν. Φταίει ο Δήμος, η Περιφέρεια;

Σε ότι αφορά τη διεκδίκηση χρημάτων μπορεί να το έκανε για οικονομικούς λόγους, αλλά σε ότι αφορά τη ουσία για μένα στη Σκύρο δεν έγινε καμία τρομερή καταστροφή για να βγει η Σκύρος σε έκτακτη ανάγκη λόγω της νεροποντής που έγινε. Ήταν ουσιαστικά μια πολιτική κίνηση εκμετάλλευσης όχι μία ουσιαστική.

Ποια είναι τα σημάδια καταστροφής στη Σκύρο; Έχει πέσει ένα γεφυράκι μέσα στον αιγιαλό. Αυτό ήταν παράνομο και είχε χτιστεί εκεί πριν 40-50 χρόνια. Έχουν πέσει άλλα 2-3 γεφυράκια τα οποία ήταν να πέσουν. Έπρεπε λοιπόν 30-40 χρόνια πριν να μην ήταν έτσι φτιαγμένα για να πέσουν. Αυτά είναι διαχρονικές ευθύνες.

Με άριστα το 10 στην Δημοτική αρχή τι βαθμό θα βάζατε;

Εγώ δεν θέλω να κάνω επιμέρους κρίσεις της απόδοσης του Δήμου μέχρι σήμερα. Εγώ θέλω να πω ότι εμείς μπορούμε καλύτερα και μπορούμε ποιοτικότερα. Εγώ θεωρώ ότι υπάρχει προχειρότητα στη Σκύρο τεράστια. Αυτό πιστεύει και ο κόσμος, πολύ πράγμα «στο γόνατο». Δεν έχει διάρκεια και ουσία. Τα πράγματα είναι λίγο πολύ σα να είναι αγγαρεία. Ο Δήμος αναθέτει μελέτες και όταν έρχονται να υλοποιηθούν δεν ξέρουν τι γράφει η μελέτη. Τα δημοτικά συμβούλια ψηφίζουν μελέτες ενώ δεν θα έπρεπε γιατί με ποια ειδικότητα ο δημοτικός σύμβουλος ψηφίζει και αποδέχεται μια μελέτη; Τι είναι; Ειδικός είναι; Εγώ θεωρώ λοιπόν ότι ο Δήμος Σκύρου δεν ανησυχεί γι’ αυτά που μελετώνται και επίσης όταν τα εκτελεί δεν ανησυχεί για το πως υλοποιούνται.

Μέσα στο Δημοτικό συμβούλιο δεν τους τα είπατε αυτά;

Εμείς δεν έχουμε επαφή με τους μελετητές. Στην οικονομική υπηρεσία εγώ δεν μετέχω. Όταν ζητήσαμε την μελέτη του Κηφισού, το συνοδό έργο του φράγματος μας έλεγε ο Δήμος δεν έχουμε τη μελέτη, δεν μας τη δίνει το υπουργείο, η Περιφέρεια κλπ. Δηλαδή κάναμε μήνες για να πάρουμε όχι τη μελέτη, τη μελέτη περιβαλλοντικών στα χέρια μας και να δούμε μέσα τα σκάνδαλα τα οποία έγραφε.

Τι εννοείται σκάνδαλα;

Εμείς θεωρήσαμε ότι είχε μια μελέτη για το Κηφισό ποταμό ο οποίος είναι το συνοδό έργο για το φράγμα, το οποίο βγαίνει μέχρι κάτω στην παραλία των μαγαζιών, την οποία αμφισβητήσαμε χωρίς να είμαστε ειδικοί. Φέραμε καθηγητές υδρολογίας στο Δημοτικό Συμβούλιο, την αμφισβητήσανε γιατί η μελέτη δικαιολογούσε τον όγκο των τεχνικών που θα γινόντουσαν στο ποτάμι, όπου διεθνώς δεν γίνονται τεχνικά στα ποτάμια. Δεν τα κάνουνε κανάλια τα ποτάμια, γιατί τα κανάλια επιταχύνουν τις ροές. Εδώ λοιπόν το θέμα ήταν να βγουν μαθηματικοί τύποι που να βγάζουν πάρα πολύ μεγάλο όγκο νερού ώστε να δικαιολογείται η μεγαλύτερη διαπλάτυνση.

Ο δήμαρχος είπε ότι στον εαυτό του βάζει 10. Εσείς τι λέτε;

Εγώ μπορώ να βαθμολογώ τον εαυτό μου στο λιμάνι με 30 στα 10, αλλά σε σχέση με κάτι άλλο μπορεί να είναι 3. Εγώ θα βαθμολογούσα τον εαυτό μου στον δικό μου τομέα με 7, γιατί έχω απαιτήσεις οι οποίες είναι πολύ περισσότερες που ξέρω εγώ ότι υπάρχουν εκκρεμότητες.

Με τους δρόμους τι γίνεται;

Το νησί έχει φτιαχτεί ουσιαστικά από τη ΜΟΜΑ, όπου έκανε καλή δουλειά. Αυτή τη στιγμή όμως έχει καταρρεύσει εδώ και πολλά χρόνια, δεν κρατάει άλλο.

Τόσα χρόνια όλες οι δημοτικές αρχές τι έκαναν;

Τι να απαντήσω τώρα σε αυτό; Ότι δεν είναι έργο προτεραιότητας να είναι όλο το οδικό δίκτυο βατό και ασφαλές; Οι δρόμοι είναι ένα κομμάτι αναβάθμισης, το να θέλουμε να ζούμε στη Σκύρο.

Το έχετε θέσει το θέμα;

Φυσικά το έχουμε θέσει και απαντάνε ότι έχουμε κάνει αίτηση στη Περιφέρεια, έχει βγει δημοτική ασφαλτόστρωση τόσες χιλιάδες ευρώ… το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε. Έχουν γίνει κάποιες ασφαλτοστρώσεις οι οποίες πως γίνονται…στο γόνατο. Πως γίνεται να είναι ασφαλτοστρωμένο αφού όλα τα φρεάτια, πέρασε το μηχάνημα και τα κάλυψε, χωρίς να βάλουν δαχτυλίδι για να τα σηκώσουνε; Πως είναι ασφαλτοστρωμένο όταν έχει χώμα και πετάς τη άσφαλτο από πάνω χωρίς να γίνονται τεχνικά έργα; Άρα λοιπόν είναι «στο γόνατο». Όταν μία ασφαλτόστρωση γίνεται για να χαλάσει, δεν με αφορά. Αυτό που λέω λοιπόν είναι ότι ίσως στη Σκύρο χρειαστούμε εργολαβίες αποκατάστασης σφαλμάτων. Γενικώς μερεμέτια. Δεν υπάρχει ένας σχεδιασμός που ακριβώς είναι τα φρεάτια βάση μελέτης να πας να τα βρεις.

Η θέση σας για τις ανεμογεννήτριες ποια είναι; Πρέπει να υπάρχουν στο νησί ή όχι;

Όχι βέβαια! Μία για τις ανάγκες του Δήμου ναι, αλλά δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για τις ανάγκες του Δήμου.

Θα πάρετε εσείς πρωτοβουλία να κάνετε κινήσεις να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε να τοποθετηθεί μια ανεμογεννήτρια για τις ανάγκες του Δήμου;

Δεν θέλουμε απαραίτητα να είναι ανεμογεννήτρια. Οι μορφές ενέργειας είναι διάφορες. Πιθανότατα να είναι συνδυασμός. Στο λιμάνι για παράδειγμα έχουμε κάνει μελέτη για φωτοβολταϊκή κάλυψη του λιμανιού, με πρόβλεψη να σκεπάσουμε πάρκινγκ. Άρα λοιπόν το θέμα είναι πάλι μάχη με την κεντρική εξουσία στο να μπορέσουν οι δήμοι να πάρουν χρηματοδοτικά πακέτα που δεν υπάρχουν.

Σχετικά με το ενδεχόμενο που ακούγεται έντονα η Σκύρος να καταστεί βάση των Αμερικανών, πως σχολιάζεται αυτή την προοπτική;

Κατ’ αρχάς αυτό δεν το ξέρω επίσημα. Το άκουσα και πριν 3 χρόνια πάλι. Οτιδήποτε πάντως αφορά στρατηγικές παρεμβάσεις είναι αρνητικό.

Αν είναι όμως θέμα εθνικής ασφάλειας;

Η εθνική ασφάλεια είναι σχετική. Αν αύριο ας πούμε φτερνιστεί ο Πούτιν ή ο Κινέζος πρόεδρος, εδώ θα πουν άλλες 10 βάσεις δικαιολογούνται, όχι μόνο μία. Οποιαδήποτε στρατικοποίηση ενός τόπου δεν είναι καλή. Εγκυμονεί προβλήματα. Στοχοποιείσαι περισσότερο απ΄όσο ήσουν.

Δεν πρέπει όμως και η χώρα κάπου να έχει βάσεις;

Η χώρα βάσεις δικές της να έχει. Αν φιλοξενήσει ένα φυλάκιο Αμερικάνικων συμφερόντων δεν είναι πρόβλημα μέσα στην υπάρχουσα βάση. Το πρόβλημα είναι μήπως ζητηθούν νέα εδάφη από το νησί.

Εσείς θα πείτε όχι αν είστε δήμαρχος;

Αυτό προφανώς μέσα στο πλαίσιο συμφωνίας Μπάιντεν, Ερντογάν, Πούτιν, Μητσοτάκη κλπ, δεν θα έχει ιδιαίτερα βαρύνουσα σημασία ότι και να πει ένας δήμαρχος. Αλλά ελεύθερα γνώμη θα έχουμε, ανάλογα με την πληροφόρηση που θα έχουμε εκείνη την εποχή και το πως θα έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα. Δηλαδή αν έρθουν και πουν ότι το Λιμάνι της Λιναριάς θα γίνει στρατιωτικό και θα το επεκτείνουμε, όχι δεν θέλω. Δεν είμαι θετικός όταν μια περιοχή στρατικοποιείται πιο έντονα. Δεν κάνει καλό ούτε στην κοινωνία – και δεν μιλάω με οικονομικούς όρους, γιατί με οικονομικούς όρους μπορεί να κάνει καλό.

Πιστεύεται ότι υπάρχει ενδεχόμενο να είστε δήμαρχος από την πρώτη Κυριακή;

Το αποτέλεσμα των εκλογών έχει βγει, απλά δεν το ξέρουμε… (χαμογελάει)

Εσείς γνωρίζεται το αποτέλεσμα ή είναι έγκυος η κάλπη;

Η κάλπη είναι έγκυος. Η ελεύθερη γνώμη του κόσμου χειραγωγείται. Αν λοιπόν ήταν ξεκάθαρες οι εκλογές και σου έλεγαν «μία πιστολιά», τα πράγματα θα ήταν ξεκάθαρα.

Εσείς θα συνεργαστείτε με άλλο συνδυασμό τη δεύτερη Κυριακή;

Στο θέμα της προγραμματικής σύγκλισης θα συνεργαστείς, αλλά δεν μπορείς να πεις σε κανέναν, να καθοδηγήσεις αυτούς που σε ψηφίσανε ή αυτούς που δεν σε ψηφίσανε να τους πεις τι θα κάνουν. Αυτό το έχουν καταλάβει αν συγκλίνουν προεκλογικά.

Άρα λοιπόν δεν σας ενδιαφέρει κάτι τέτοιο

Με ενδιαφέρει μια προγραμματική σύγκλιση πριν την κάλπη, όχι μετά την κάλπη. Ο κόσμος μπαίνει σε αδιέξοδο. Βλέπει από αυτούς που μείνανε ποιος είναι προγραμματικά πιο κοντά του. Οι εκλογές θα κριθούν στο πρόγραμμα και στα πρόσωπα. Με τους όρους τους δικούς μας θα προχωρήσουμε, όχι με τους όρους τους πολιτικούς όπως έχουν διαμορφωθεί. Αν «φορτωθείς» μια υποχρέωση, είτε πριν, είτε κατά τον δεύτερο γύρο, δεν αισθάνομαι ελεύθερος να προχωρήσω μετά.

Στους ψηφοφόρους σας λοιπόν θα πείτε να ψηφίσουν κατά συνείδηση;

Ε, βέβαια. Τι θα πω; Να πάτε στον Γιάννη; Αφού είμασταν απέναντι. Αν νομίζουν ότι τα δικά τους θέλω μπορεί κάπου να συγκλίνουν, ότι θέλουν.

Με το υδατοδρόμιο τι γίνεται; Πως πάνε οι εργασίες;

Το κτίριο είναι στημένο. Είμαστε σε κατάσταση αποπεράτωσης των εργασιών στο κτίριο. Περιμένουμε σε λίγες μέρες την πλωτή προβλήτα. Έρχονται τα κάγκελα, η περίφραξή του, η μαγνητική πύλη, γιατί θα είναι σαν αεροδρόμιο. Όταν ολοκληρωθούν αυτά περίπου στα τέλη Σεπτεμβρίου θα έρθει η επιτροπή του Υπουργείου Μεταφορών. Εγώ βλέπω να λειτουργεί του χρόνου γιατί για να λειτουργήσει θα χρειαστεί κατ’ αρχήν ένα βιώσιμο δίκτυο και προσδοκώ ότι θα είναι Σκόπελο, Αλόννησο, Σκιάθο, Βόλο, Σκύρο. Είχα επικοινωνήσει με τα λιμενικά ταμεία των γειτόνων και κατά κάποιο τρόπο τους είχα πιέσει για να ακολουθήσουν τα ίδια βήματα και είμασταν κοντά στις εξελίξεις.

Ένα μήνυμα προς τους συνυποψηφίους σας;

Να κρατηθούν στο επίπεδο που επιθυμεί ο καθένας.

Ένα μήνυμα προς τους πολίτες;

Να κάνουν αυτό που λέει η καρδιά τους…

Στείλτε αυτό το άρθρο σε ένα φίλο!